حجت الاسلام عاملی:

تحقیق باید منشأ پیشرفت و توسعه شود

تحقیق باید منشأ پیشرفت و توسعه شود

به گزارش دانشگاه فارسی حجت الاسلام دكتر سعیدرضا عاملی، دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی تصریح كرد: تحقیق برای توسعه و پیشرفت است؛ اگر موانعی وجود دارد كه نمی گذارد تحقیقات منشأ توسعه و پیشرفت شود، باید آن موانع را برطرف كرد.


به گزارش دانشگاه فارسی به نقل از ایرنا از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، عاملی در «بیست و دومین کنگره سراسری همکاریهای دولت، دانشگاه و صنعت برای توسعه ملی»، که امروز (سه شنبه) به صورت حضوری و مجازی در سالن شهدای جهاد علمی این وزارت برگزار شد، حول چهار محور به سخنرانی پرداخت و در محور اول پیرامون تحولات حوزه صنعت و علم تصریح کرد: با ظهور فناوری های نو و شکل گیری فناوری های بالا، با پیچیدگی و تغییر در الگوواره های علم و صنعت مواجه شدیم. با انتقال از فناوری های شیئی و صنعت فیزیکی به صنعت و فناوری های رقومی، اساس روش ها و کارکردهای هم علم و دانش و هم صنعت تغییر می کند.
وی در ادامه محور نخست سخنان خود اضافه کرد: اگر بپیذیرم که فناوری ها تغییرات بنیادین کردند، باید گفت گرچه دانش منشأ این تغییرات بوده است، ولی دانشگاه و مراکز علمی ما به تناسب این تغییرات، تحول پیدا نکردند.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران با توضیح شرایطی که از رابطه صنعت با دانشگاه صحبت می شود، تصریح کرد: خوشبختانه در ایران به صورت همزمان به سراغ علوم شناختی، هوش مصنوعی، نانوفناوری و زیست فناوری رفته ایم؛ گرچه این زمینه ها در دانشگاه هست، ولی راه نرفته زیادی هم در دانشگاه وجود دارد. رشته های جدید امروز باید به صورت انفجاری در دانشگاه به وجود بیاید، یعنی در دانشگاه هم باید شاهد این تغییر و تحولات باشیم.
دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی، در محور دوم سخنان درباره وضع موجود «تحقیق و توسعه»، با اشاره به آمارهایی از سهم تحقیق و توسعه دیگر کشورها از تولید ناخالص داخلی، اظهار داشت: وقتی وضعیت کشورمان را با دنیا در این عرصه مقایسه می نماییم، خیلی نباید خوشحال باشیم و باید فاصله های مان را پر نماییم.
وی با تاکید بر اینکه تحقیقی که منشأ پیشرفت و توسعه نشود، اساسا دوام ندارد، اضافه کرد: بخش صنعت هم می خواهد هزینه های تمام شده اش را بکاهد و هم سودش را افزایش دهد، ازاین رو تمایلی به تخصیص هزینه زیاد برای تحقیق و توسعه ندارد. باآنکه بررسی ها نشان داده است برخی شرکت های مهم داخل ایران به سمت اختصاص ۴ درصد منابعشان به تحقیق و توسعه رفته اند.
استاد دانشگاه تهران در ادامه اظهار داشت: وقتی به تجربه کشورهای دیگر توجه می نماییم یکی از اموری که سبب استفاده بهینه از دانشگاه می شود، رشته ها و تخصص هایی است که اساساً امکان حرکت بدون تحقیق و توسعه را ندارند. ۵۰ درصد تمایلات برای تحقیق و توسعه روی رشته ها و صنایع داروسازی، پتروشیمی و نفتی است، ازاین رو نوع و جنس صنعت هم متعین است در اینکه از چه میزان تحقیق و توسعه استفاده گردد.
عاملی در سومین محور سخنان خود به ماهیت بین رشته ای پدیده های جدید پرداخت و بیان نمود: اگر به حوزه های بین رشته ای توجه نکنیم، نمی توانیم رابطه دانشگاه و صنعت را به صورت مؤثر تأمین نماییم. امروز صنعت، بازار و جامعه ما نمی خواهد فقط یک مسأله برایش حل شود. اساساً مفهوم پیشرفت و توسعه پایدار، مؤلفه ای است که به عوامل گوناگونی چون سلامت محیط زیست، سلامت انسان و کاهش تخریب محیط زیست توجه می کند.
وی در ادامه این محور به نقدهای جدی به مسأله توسعه پایدار پرداخت و اضافه کرد: نقدهای جدی به مؤلفه های توسعه پایدار از منظر دینی وجود دارد که مؤلفه های مهمی نادیده گرفته شده است و جامعیت لازم را ندارد، همچون مسأله رشد و تعالی انسان مؤلفه های بهینه ای در توسعه پایدار ندارد. به همه چیز توجه می شود و درست می شود اما انسان گرفتار از خود بیگانگی می شود.
حجت الاسلام عاملی با بیان لزوم بین رشته ای شدن دانش های در رابطه با بازار و صنعت، اظهار داشت: متأسفانه سازوکار مشخصی برای بین رشته ای ها نداریم؛ بنابراین سازوکاری برای دانش های ترکیبی می خواهیم. امروز هم در روش، بین رشته ای شدیم و هم در دانش های جدید بین رشته ای شدیم ولی سازوکارهای لازم را برای این امر ایجاد نکردیم.
وی با اشاره به مسأله همکاریهای گروهی در دانشگاه ها تاکید کرد: یک رکن مهم توجه به دانش های بین رشته ای است که دانشگاه های ما بتوانند به صورت همکاری چنددانشگاهی، چنددانشکده ای و چندگروهی فعالیت کنند. در نظام آموزش عالی ما یک مسأله واقعی ضعف در همکاریهای دانشگاهی حتی بین گروهی است. نیازمند تقویت همکاری، کار گروهی و کار جمعی هستیم.
دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی در انتهای سخنان خود و در چهارمین محور مطرح شده به جامعه گرایی پرداخت و اظهار داشت: شروع جامعه گرایی از نظام آموزش قبل از دبستان است. باید پیش از دبستان جامعه گرایی را در کودک تقویت نماییم و سپس در دبستان و دبیرستان تبدیل به رابطه واقعی تری با بازار و جامعه نماییم تا در دانشگاه بتواند ارتباط با صنعت و جامعه را برقرار کند.
وی در انتها ضمن امیدواری برای کنگره در جهت فراهم آوری زمینه های عملی و نظری اثرگذاری در رابطه دانشگاه، جامعه و صنعت، چهار سیاست برای تقویت این ارتباط را تاثیر منابع تحقیق و توسعه صنایع در رتبه بندی آنها و همینطور اعمال معافیت های مالیاتی، تاثیر میزان اعتبار جذب شده در رتبه بندی دانشگاه ها به خصوص در رتبه بندی ملّی آنها، و در نهایت تقویت مسؤلیت اجتماعی دانشگاه نسبت به محیط خود، پیشنهاد کرد.



منبع:

1399/06/26
14:14:54
5.0 / 5
812
تگهای خبر: آموزش , تولید , دانشگاه , علمی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
دانشگاه فارسی

دانشگاه فارسی

آموزش از راه دور

unifarsi.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دانشگاه فارسی محفوظ است