معاون وزیر علوم اعلام كرد:

عمده ترین مشكلات دانشجویان در روزهای كرونا

عمده ترین مشكلات دانشجویان در روزهای كرونا

به گزارش دانشگاه فارسی معاون فرهنگی وزارت علوم مسائل و مشكلات دانشجویان در روزهای كرونا را برشمرد و عمده ترین آنها را نگرانی از هزینه اینترنت، افسردگی و افزایش استرس، احساس خطر ابتلاء و نگرانی های اقتصادی عنوان نمود.


به گزارش دانشگاه فارسی به نقل از وزارت علوم، غلامرضا غفاری در پنجاه و سومین نشست مجازی معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ها و شصت و هشتمین نشست مدیران فرهنگی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور که امروز (سه شنبه) با حضور وزیر علوم و معاونان و مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ها برگزار شد، برگزاری جشنواره های حرکت، رویش و سوگواره های مجازی ایام عاشورا، اربعین و جشنواره سراسری قرآن را از اقدامات تأثیرگذار فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ها در بستر فضای مجازی برشمرد. غفاری در این جلسه به دو دغدغه اصلی معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ها اشاره نمود و اظهار داشت: هم سطح نگری و هم سنگ بینی هر سه معاونت آموزشی، پژوهشی و فرهنگی در کنار هم و حضور معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ها با عنایت به اثرگذاری حوزه فرهنگی در کنار معاونان حوزه های دیگر، از مهم ترین موارد مطرح شده از جانب دانشگاه ها دانست. معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در ادامه نشست به نکاتی که توسط مدیران فرهنگی دانشگاه ها عنوان شد اشاره نمود و اضافه کرد: یک نکته کلیدی که باید حتما مدنظر قرار گیرد این است که جامعه دانشجویی ما احساس رهاشدگی نکند و در این خصوص ارتباط مدیران فرهنگی با تشکل ها، گروه ها و دانشجویان می تواند راهکار مناسبی باشد. غفاری به بحث بودجه و تخصیص فرهنگی دانشگاه ها اشاره نمود و اظهار داشت: در دوران کرونا هیچ گونه کاهشی در بودجه فرهنگی دانشگاه ها صورت نگرفته و بنابراین معاونان فرهنگی حتما پیگیر مطالبات خود از دانشگاه باشند و باید تلاش شود توازنی میان بودجه و انتظارات و مطالبات فرهنگی که وجود دارد ایجاد شود و پیگیری های لازم توسط مدیران صورت گیرد. وی به بحث تجاری سازی در دانشگاه ها اشاره نمود و اضافه کرد: تجاری سازی و دانشگاه ثروت آفرین خوب و مورد قبول همگان است ولی باید دقت شود که تمرکز زیاد روی این حوزه ما را از بحث فرهنگی دانشگاه دور نسازد. خیلی از مشکلات یک نگاه کلان نگر را می طلبد که حوزه فرهنگی با فعالیت ها و تولیدات خود می تواند به این نوع نگاه کمک کند؛ بنابراین باید هم فعالیت ها را رصد نماییم و هم فعالیت مطالعاتی و پژوهشی انجام دهیم و در این راه پژوهشگاه مطالعات فرهنگی و علوم انسانی می تواند در حل مشکلات کمک سازنده ای داشته باشد. وی در مورد امکانات فضای مجازی اظهار داشت: ظرفیت های دانشگاه ها در فضای مجازی افزوده شده و می توانیم با کمک فضای مجازی تولیدات بیشتر با هزینه کمتری را داشته باشیم که خوب است مدیران فرهنگی دانشگاه ها از این راهکار استفاده شایان داشته باشند. ضمن اینکه فعالیتهای فضای مجازی منحصر به یک دانشگاه نیست و همه دانشگاه ها و دانشجویان و حتی خانواده های آنها می توانند از تولیدات و اقدامات این فضا بهره مند شوند. غفاری تصریح کرد: اقدامات لازم برای برگزاری هفته فرهنگی در بستر فضای مجازی صورت گرفته و انشالله در سال تحصیلی پیش رو بتوانیم هفته فرهنگی دانشگاه ها را به شکل مجازی برگزار نماییم. وی ادامه داد: در دوران شیوع بیماری کرونا، پرسشنامه ای تهیه و به دانشگاه ها داده شد تا دانشجویان به آن پاسخ دهند و تا امروز حدود ۸ هزار دانشجو به این پرسشنامه پاسخ دادند که اطلاعات آن می تواند کمک بسیاری به ارتقای کمبودها و کاستی ها داشته باشد. غفاری خاطرنشان کرد: همچون مشکلات و مسائلی که بیشتر دانشجویان در پرسشنامه به آن بعنوان دغدغه خود اشاره کرده بودند نگرانی از هزینه های اینترنت، نگرانی از جهت از دست دادن شغل سرپرست خانواده، نگرانی های اقتصادی، احساس خطر ابتلاء، افسردگی و افزایش استرس بود که بیشتر دانشجویان در پرسشنامه به آن تاکید کرده بودند.

1399/06/20
13:19:16
5.0 / 5
652
تگهای خبر: آموزش , اینترنت , تحصیل , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
دانشگاه فارسی

دانشگاه فارسی

آموزش از راه دور

unifarsi.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دانشگاه فارسی محفوظ است