دانشیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در آستانه بازگشایی مدارس گفت؛

محدودیت ارتباطی، مهمترین مشكل دانش آموزان ناشنوا در كلاس های مجازی

محدودیت ارتباطی، مهمترین مشكل دانش آموزان ناشنوا در كلاس های مجازی

به گزارش دانشگاه فارسی دبیر كمیته مطالعات كم شنوایی و ناشنوایی مركز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در آستانه بازگشایی مدارس با اشاره به دغدغه های دانش آموزان كم شنوا و ناشنوا و خانواده های آنان برای چگونگی دریافت آموزش های مجازی، اظهار داشت: محدودیت های ارتباطی، مهمترین مشكل این دانش آموزان در كلاس های مجازی است.


به گزارش روز جمعه ایرنا از دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، دکتر گیتا موللی با بیان این مطلب تصریح کرد: هر چند که آموزش آنلاین مزایایی برای دانش آموزان کم شنوا و ناشنوا که عموما دارای معلولیت هستند و رفت و آمد در شرایط کرونایی برای آنان مشکل است دارد، اما محدودیت های ارتباطی آنان در وضعیت مجازی بسیار بیشتر خواهد بود.
وی تصریح کرد: خانواده ها و معلمان لازم است ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر داشته و متوجه باشند که دانش آموزان کم شنوا و ناشنوا حتی در حالت عادی هم احتیاج به دیدن چهره معلم و دریافت کامل زبان و گفتار او دارند، بنابراین تلاش کنند تا امکانات لازم در فضای مجازی برای درک مطلوب مفاهیم آموزشی برای این دانش آموزان فراهم گردد.
دبیر کمیته مطالعات کم شنوایی و ناشنوایی مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی خاطرنشان کرد: سازمان آموزش و پرورش کودکان استثنایی، تمهیداتی را برای سال تحصیلی جدید دانش آموزان کم شنوا و ناشنوا با عنایت به شرایط شیوع بیماری کرونا در استان ها و شهرهای مختلف فراهم نموده است.
موللی اضافه کرد: سازمان آموزش و پرورش استثنایی، محتواهای آموزشی خاص برای این دانش آموزان آماده کرده است و با تقسیم بندی استان های مختلف به وضعیت قرمز، نارنجی و سفید به لحاظ شیوع بیماری کرونا در شهرستان ها، تلاش خواهد نمود تا دانش آموزان در مناطق با وضعیت قرمز و نارنجی بتوانند از آموزش های مجازی به صورت کامل استفاده کنند و در صورت اعلام وضعیت سفید در بعضی از مناطق به لحاظ میزان کم شیوع بیماری، امکان حضور فیزیکی دانش آموزان در مدارس فراهم باشد.
وی افزود: ضمن آنکه بسته های آموزشی برای دانش آموزان ساکن در مناطقی که فاقد اینترنت است، تهیه شده و طیف متنوعی از محصولات آموزشی در اختیار دانش آموزان کم شنوا و ناشنوا قرار خواهد گرفت.
موللی با اشاره به اینکه دانش آموزان و دانشجویان کم شنوا و ناشنوا با سمعک یا کاشت حلزون شنوایی هیچگاه شنوایی کامل ندارند، خاطرنشان کرد: این دانش آموزان و دانشجویان، برای جبران این خلاء مجبورند به دانسته های زبانی خود اتکا کنند و این امر مستلزم تلاش بیشتر آنان است که خستگی آنان را دو چندان می کند.
وی افزود: در این حالت اگر در حین آموزش مجازی، اینترنت هم ضعیف باشد و تصویر و صدای معلم به وضوح دیده و شنیده نشود، مشکلات آنان به مراتب بیشتر خواهد شد، این درحالی است که در وضعیت فعلی حتی وجود ماسک در ارتباطات چهره به چهره، مانع بزرگی برای دانش آموزان کم شنوا و ناشنوا به حساب می آید و ارتباطات در دوره کرونا به شدت برای کودکان و بزرگسالان کم شنوا و ناشنوا چالش برانگیز شده است.
مدیر گروه آموزشی کودکان استثنایی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در پاسخ به این سوال که وجود «رابط با زبان اشاره» تا چه میزان می تواند به رفع این مشکلات کمک نماید، اظهار داشت: از وجود رابط در انتقال بعضی از محتواهای آموزشی استفاده می شود، اما اینطور نیست که همه کودکان و بزرگسالان ناشنوا و کم شنوا، زبان اشاره را به صورت کامل بلد باشند.
وی اضافه کرد: با عنایت به این که حالا خیلی از ناشنوایان و کم شنوایان از روش گفتاری و شفاهی برای ارتباطاتشان استفاده می نمایند، بنابراین دیدن چهره کامل و واضح معلم و دریافت صدای او، برای درک آنان از مفاهیم آموزشی، بسیار مهم می باشد، همینطور آموزش دانش آموزان کم شنوا و ناشنوا لازم است بیشتر به صورت دیداری باشد و این مسئله در دوره فعلی با محدودیت روبرو است.
موللی اضافه کرد: خیلی از دانش آموزان کم شنوا و ناشنوا بخصوص در مدارس استثنایی، با ناتوانی هایی همراه هستند که کار آموزش را عموما با چالش های بسیار روبرو می کند، در عین حال این دانش آموزان علاوه بر نیازهای آموزشی، نیازهای توانبخشی دارند که مستلزم توجه بسیار است و عدم دسترسی به این خدمات می تواند آموزش های آنان را به شدت خدشه دار کند.
وی همینطور با اشاره به اینکه تعداد زیادی از دانش آموزان کم شنوا و ناشنوا در سالهای اخیر در مدارس عادی تحصیل می کنند، متذکر شد که وضعیت فعلی آموزش های مجازی دانش آموزان عادی، امکان دارد برای دانش آموزان کم شنوا و ناشنوا، بار آموزشی مورد نیاز را نداشته باشد.
دانشیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی اضافه کرد: سازمان آموزش و پرورش کودکان استثنایی برای دانش آموزان ساکن در مناطق دور افتاده که دسترسی به اینترنت ندارند و یا از اینترنت ضعیفی برخوردار می باشند، بسته های آموزشی را به صورت CD تدارک دیده تا در صورتیکه امکان حضور فیزیکی این دانش آموزان در مدارس فراهم نبود، این بسته های آموزشی را به دست آنان برسانند.
مسئله مهم دیگری که یاد شده موللی قرار گرفت، « وضعیت دانشجویان کم شنوا و ناشنوا در دانشگاه ها » بود که وی آنرا نیازمند توجه ویژه دانست.
به گفته وی، آموزش های آنلاین بدون زیرنویس و بدون رابط زبان اشاره، برای این گروه از دانشجویان فایده چندانی ندارد و لازم است به خلاء ارتباطی این گروه از دانشجویان به صورت جدی توجه گردد، ارتباط با استادان و ارتقای آگاهی آنان به نیازهای ارتباطی این دانشجویان بسیار کارساز خواهد بود ضمن آنکه ماسک حالا مانع جدی ارتباطی دانشجویان کم شنوا و ناشنوا است که استفاده از ماسک های شفاف برای رفع این مشکل سفارش می شود.
وی بعنوان یکی از فعالان تشکل های کم شنوایان و ناشنوایان در سطح بین الملل، به برگزاری وبیناری جهانی طی روزهای اخیر با شرکت انجمن های والدین کودکان کم شنوا و ناشنوا پیرامون مشکلات تحصیلی این کودکان اشاره نمود و اظهار داشت: این وبینار، انتقال دهنده نظرهای والدین دانش آموزان کم شنوا و ناشنوای کشورهای مختلف و صاحبنظران بین المللی این حوزه در مورد چالش های افراد کم شنوا و ناشنوا در شرایط کرونایی بود.
موللی افزود: اینطور که مشخص است مشکلات و محدودیت های ارتباطی در آموزش مجازی، خاص دانش آموزان ما نیست، بلکه این مشکلات در دیگر کشورهای دنیا هم مطرح است و همه در تلاشند تا امکانات و شرایط را برای به حداقل رساندن این محدودیت ها، فراهم نمایند و ارتباط تنگاتنگ خانواده ها با معلمان در این حوزه بسیار راهگشا خواهد بود.
این استاد دانشگاه همینطور سفارش کرد: معلمان کودکان ناشنوا و کم شنوا مورد حمایت های لازم قرار بگیرند و تعداد دانش آموزان تحت آموزش هر معلم بیش ۸ تا ۹ کودک نباشد.
وی به والدین هم سفارش کرد که پشتیبانی از کودکان خویش را تا آخر دوره مدرسه درنظر داشته باشند، انتظارات بالا از فرزند خود داشته و با حمایت کامل از او و برقراری ارتباطی سازنده با معلم و مسؤلان مدرسه، زمینه رسیدن فرزند کم شنوا و ناشنوایشان به موفقیت را فراهم نمایند، ضمن آنکه در نظر داشته باشند که موفقیت برای هرکودک، تعریفی خاص دارد و لازم است که هر کودک با خودش مقایسه شود.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: باید مشخص شود کودکان کم شنوا چه نیازهایی دارند و چگونه می توانند آنرا به دست آورند، مشارکت کامل والدین در امور تحصیلی فرزندان کم شنوا و ناشنوا در وضعیت بحرانی همه گیری کرونا بیشتر از پیش اهمیت دارد.



منبع:

1399/06/18
10:43:19
5.0 / 5
662
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۵
دانشگاه فارسی

دانشگاه فارسی

آموزش از راه دور

unifarsi.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دانشگاه فارسی محفوظ است