یك مقام مسئول عنوان كرد:

تهیه دستورالعمل مشترك برای حقوق دستیاران پزشكی

تهیه دستورالعمل مشترك برای حقوق دستیاران پزشكی

قائم مقام دبیر شورای آموزش پزشكی و تخصصی از تهیه دستورالعملی مشترك میان معاونت های آموزشی و دانشجویی وزارت بهداشت برای حقوق دستیاران اطلاع داد.


به گزارش دانشگاه فارسی به نقل از معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت (مفدا)، دومین نشست شورای مرکزی دبیران شوراهای صنفی دستیاران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی (Ph.D) وزارت بهداشت با حضور مدیران ارشد وزارت بهداشت اجرا شد. در این جلسه یک روزه موضوعات مختلف دستیاران پزشکی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی بحث و تبادل نظر شد. نمره قبولی گواهینامه طبق استاندارد ۹۵ است دکتر اسماعیل ایدنی قائم مقام دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی و مشاور معاون آموزشی وزارت بهداشت در این جلسه با اشاره به کف نمره قبولی گواهینامه دستیاران اظهار داشت: کف نمره قبولی گواهی نامه طبق استاندارد ۹۵ است و امسال در نشست شورای آموزش پزشکی تخصصی این مساله را نهادینه کرده ایم. وی ادامه داد: پیشنهاد داده ایم که نمرات ۲۰ درصد اول هر رشته جمع شود، میانگین آن گرفته شود و ۸۰ درصد این عدد می شود نمره قبولی، اما مشروط به این که این عدد کمتر از ۹۵ باشد برای اینکه ممکنست در بعضی از رشته ها این عدد حتی بالای ۹۵ باشد به نحوی که در آزمون سال قبل ۸۰ درصد ۲۰ درصد اول ۹۸ بوده است. ایدنی با بیان این که امسال شرایط استثنایی است، اضافه کرد: در سال قبل ۹۵ درصد شرکت کنندگان و داوطلبان ستاندن گواهینامه قبول شدند اما در این دوره تغییر شیوه آزمون به نفع داوطلبان است برای اینکه همه اساتید اعتقادشان بر این بوده است که آزمون بورد و پره بورد با هم باشد اما ما در این خصوص مقاومت کردیم برای اینکه اعتقاد داریم آزمون بورد آزمون دشوارتری است و ما نمی پذیریم که داوطلبانی که می خواهند آزمون گواهینامه بدهند در آزمونی که سطح آن مانند بورد است، شرکت نمایند. وی اشاره کرد: به همین دلیل ۱۵۰ سؤال گواهینامه مانند سنوات قبل آورده می شود و ۵۰ سوال نیز اختصاصی بورد است. توجه داشته باشید این آزمون رقابتی نیست بلکه آزمون اختتام دوره است و معیار ما برای سختی و آسانی آزمون، دلیل دشواری آزمون و نتایجی که داوطلبان کسب می کنند خواهد بود. قائم مقام دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی گفت: بعنوان مثال ممکنست در یک رشته ۸۰ درصد ۲۰ درصد اول بشود ۷۵ و ما این عدد را اعلام می نماییم، بدین سبب اگر دشواری و شیوه امتحانات تغییر کند برای همه خواهد بود و معیار قبولی نتایجی است که داوطلبان کسب می کنند اگر نتایج داوطلبان پایین باشد یعنی آزمون دشوار بوده است بدین سبب نمره حد نصاب قبولی نیز پایین خواهد بود و بالعکس. به تعریف مشترکی برای ملی کردن آزمون گواهینامه رسیده ایم وی اظهار داشت: ما در چند سال قبل مورد انتقاد سازمان بازرسی و نهادهای نظارتی با شکایت دانشجویان بودیم که چرا بعنوان مثال یک قطب آزمون را ساده و قطب دیگر دشوار برگزار کرده است؟ این یک معیار بود سازمان بازرسی نیز چندین بار تکلیف کرده است که این آزمون ها ملی شوند برای اینکه شما می خواهید یک مدرک ملی بدهید. به لحاظ منطقی هم درست است، ما می خواهیم یک مدرک به افراد بدهیم که این فرد در اقصی نقاط جمهوری اسلامی ایران کار کند، حال مدرکش را از هر استانی گرفته باشد باید از نظر کیفیت و صلاحیت ها مشابه باشند. ایدنی اظهار داشت: حالا با وجود اساتید آمایشی ما توانستیم این مساله را تعریف نماییم به نحوی که حالا اساتید دانشجویان هر منطقه و استانی به صورت مشترک سؤال می دهند، سؤالات در بانک سؤال قرار می گیرد و دو تا سه بار ویرایش می شود و در نتیجه شورای هماهنگی بورد از میان این سؤالات، سؤالات برتر را بر می گزینند و با درجه دشواری که در هر آزمون باید مشخص باشد سوالات نهایی می شود. مشاور معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان این که مسئله کرونا مسئله بحرانی است که همه با آن مواجهند، گفت: در شهر تهران در اردیبهشت ماه تصمیم گرفته شد بخش کرونا از دیگر بخش ها جدا شود، یعنی بخش های قلب، انکولوژی، نفرولوژی، جراحی و... آغاز به گرفتن بیمار کردند، با افزایش شیوع و پیک مجدد کرونا باری دیگر تمام بخش های بیمارستانی به پذیرش بیمار کرونایی ملزم شدند و با مکاتبه دکتر جان بابایی تمامی بیمارستان ها حتی بیمارستان های خصوصی مبادرت به پذیرش بیماران کرونایی کردند. کاهش ۷۰ درصدی درآمد اختصاصی بیمارستان ها در شرایط کرونا این مقام مسؤول با بیان این که در شرایطی که درمان بیماران کرونایی رایگان است و پولی به بیمارستان ها داده نمی گردد، اشاره کرد: در این شرایط درآمد اختصاصی بیمارستان ها ۷۰ تا ۸۰ درصد کاهش پیدا کرده است و این سبب می شود مراکز درمانی نتوانند خدمات اساسی را به بیماران ارائه دهند و این شرایط اجتناب ناپذیر است. حالا در درمانگاه ها بیمار نیست و در بخش ها نیز بیماران به سبب حضور افراد مبتلا به کرونا بستری نمی شوند؛ در چنین شرایطی باید صبر نماییم تا ببینیم شرایط چگونه پیش می رود. وی در پاسخ به گلایه دستیاران درباب عدم آموزش کافی در مراکز درمانی به سبب مراقبت از بیماران کرونایی با بیان این که حالا اساتید و دستیاران در کنار هم تلاش می کنند و ما اساتید خوبی را در این راه از دست داده ایم، گفت: هم اکنون باید برای پرسنلی که با بیمار کرونایی در تماس هستند روزانه ۷۰۰ هزار تومان وسایل محافظتی خریداری شود، در این شرایط ویژه رفتارهای معمول تغییر پیدا می کند و تصمیمات ویژه گرفته می شود و خیلی از حقوقی که در شرایط عادی گرفته می شد، دیگر وجود ندارد. موضع معاونت آموزشی درباب تبدیل کمک هزینه تحصیلی به حقوق مثبت است قائم مقام دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی در پاسخ به درخواست دستیاران درباب تبدیل کمک هزینه تحصیلی به حقوق دانشجویان، اظهار داشت: در این خصوص موضع ما این است که باید این پرداختی حقوق باشد برای اینکه دستیاران در حال کار کردن هستند و حضورشان تنها در حد آموزش نیست بلکه ارائه خدمت را نیز به دنبال دارد. وی اظهار داشت: ما در معاونت آموزش این را قبول داریم که باید این پرداختی به شکل حقوق و بیمه تامین اجتماعی باشد تا سنوات آن برای دانشجوی دستیاری دیده شود؛ برای اینکه رزیدنتی که در دوره دستیاری در حال خدمت است اگر سوزنی به دستش برود و گرفتار بیماری هایی چون ایدز و هپاتیت شود تا انتهای عمر لطمه می بیند و باید برای این حادثه ناشی از کار حمایت شود. ایدنی با بیان این که پیشنهاد ما این بوده است که رزیدنت سال اول، ۸۰ درصد استادیار پایه یک، حقوق دریافت کند، اضافه کرد: طبق قانون سال ۹۶ باید رزیدنت مجرد، سال یک، حدود یک میلیون و ۲۶۹ هزار تومان دریافت کند و این رقم سال به سال برمبنای افزایش حقوقی که دولت اعلام می کند بالا برود اما این افزایش حقوق نیز عملیاتی نمی گردد البته این مورد را می توان مطالبه کرد برای اینکه مسیر قانونی نیز دارد. وی اظهار داشت: در این خصوص دستورالعملی مشترک توسط معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت و معاونت آموزشی وزارت بهداشت نوشته خواهد شد و به هیات امنا ارائه می شود. این مقام مسؤول درباب اصلاح تعهدنامه محضری دستیاران و دانشجویان دکتری تخصصی Ph.D اظهار داشت: اصل تعهد را نمی توانیم زیر سؤال بریم برای اینکه تا اختتام دوره متوسطه آموزش الزامی و رایگان است اما تحصیلات عالی این گونه نیست. وزارت بهداشت حالا شرایطی را به وجود می آورد تا شما تحصیلات عالی را پشت سر بگذارنید برای این که از شما هزینه ای دریافت نشود می گویند در قبال این دوره آموزشی که ما برای شما فراهم می نماییم شما باید یک برابر کل تحصیل برای ما کار کنید و این مغایر با قانون اساسی نیست و کاملا صحیح است. وی اظهار داشت: آموزش در سراسر دنیا پولی است و دانشگاه بنگاهی است که آموزش می فروشد. دولت جمهوری اسلامی هم خریدار آموزش دانشگاه ها است. اصل تعهد در قبال آموزش چیزی است که در جاهای مختلفی در قوانین آمده است اما محتوای تعهدنامه و ساختار شکلی این قرارداد باید به شکلی تنظیم شود که منافی حقوق شهروندی افراد نباشد.


منبع:

1399/04/29
17:09:25
5.0 / 5
1425
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
دانشگاه فارسی

دانشگاه فارسی

آموزش از راه دور

unifarsi.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دانشگاه فارسی محفوظ است