شبكه های اجتماعی از منظر شناختی تحلیل می شوند

شبكه های اجتماعی از منظر شناختی تحلیل می شوند

به گزارش دانشگاه فارسی یك طرح تحقیقاتی با هدف سنجش افكار عمومی در شبكه های اجتماعی اجرایی می شود.


به گزارش دانشگاه فارسی به نقل از مهر، طرح تحقیقاتی سنجش افکار عمومی در شبکه های اجتماعی با حمایت ستاد توسعه علوم شناختی با هدف سنجش احساسات و درک رفتارهای عمومی از منظر دانش علوم شناختی در قبال موضوعات و مسایل مهم جاری در جامعه، طرح تحقیقاتی افکار سنجی در شبکه های اجتماعی فارسی زبان با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی به اجرا در آمد. دکتر مسعود اسدپور مسئول آزمایشگاه شبکه های اجتماعی دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه تهران و مجری این طرح تحقیقاتی عنوان کرد: در این طرح تحقیقاتی تلاش شد تا دیدگاه، احساسات و نقطه نظرات مثبت و یا منفی کاربران در شبکه های اجتماعی در قبال مسایل و موضوعات مختلف و مهم در کشور با تکیه به هشتگ های انتشار یافته در این شبکه ها، برای شناسایی و سنجش افکارعمومی مورد بررسی و تحلیل محتوایی قرار گیرد. وی ادامه داد: در این پژوهش، تحلیل شبکه های اجتماعی با تاکید بر هشتگ های انتشار یافته در آنها یکی از طریق های رایج برای شناسایی احساسات کاربران در شبکه های اجتماعی است و از طرفی نظریه ی ارزیابی با ساختار بندی نگرش در زبان، به خوبی نشان دهنده ابعاد مختلف نگرش و احساساسات کاربران در زبان است. این محقق اظهار داشت: تلفیق این نظریه با محتوای شبکه های اجتماعی و هشتگ ها قابلیت بالایی در استخراج نگرش پیرامون هشتگ های انتشار یافته عرضه می دهد و از این طریق می توان احساسات کاربران را تحلیل کرد. مجری این طرح تحقیقاتی تصریح کرد: نتایج بدست آمده از مطالعات موردی نشان داده است تغییرات نگرش و احساس پیرامون موضوعات منتخب با واقعیات کاملا منطبق است. به قول وی در این پژوهش حوزه دانش علوم شناختی بعنوان نمونه پیش از مسابقه تیم ملی فوتبال ایران و ژاپن در جام ملت های اسیا در سال میلادی گذشته( ۲۰۱۹)، نگرش ها پیرامون اقتدار و قهرمانی همراه با احساس مثبت بوده ولی پس از شکست نگرش ها به نظم و قهرمانی با احساس منفی تبدیل گشته اند. مجری این طرح اظهار داشت: تحلیل شبکه های اجتماعی از منظر شناختی با تاکید بر هشتگ های انتشار یافته در آنها یکی از طریق های رایج برای شناسایی احساسات کاربران است، از طرفی نظریه ی ارزیابی با ساختار بندی نگرش در زبان، به خوبی ابعاد مختلف نگرش و احساس را در زبان عرضه کرده است. وی افزود: تلفیق این نظریه با محتوای شبکه های اجتماعی و هشتگ ها قابلیت بالایی در استخراج نگرش پیرامون هشتگ های انتشار یافته عرضه می دهد و از این طریق می توان احساسات کاربران را تحلیل کرد. اسد پور اضافه کرد: نتایج بدست آمده نشان داده است رویکرد مبتنی بر نظریه ارزیابی پتانسیل بالایی جهت استفاده در موضوعات کاربردی در تحلیل شبکه های اجتماعی از منظر مفاهیم علوم شناختی به خصوص زبان شناسی شناختی دارد. مجری این پژوهشی اظهار داشت: این رویکرد می تواند نظریه ها و ابعاد مختلف زبان شناسی شناختی را به عناصر زبانی استفاده شده در شبکه های اجتماعی (که نزدیکی زیادی با زبان محاوره دارد) تبدیل کند و از این طریق تحلیل محتوای انتشار یافته در شبکه های اجتماعی در کاربردهای افکارسنجی به دقت بالاتری می رسد.

1399/02/23
23:49:16
5.0 / 5
2277
تگهای خبر: دانشگاه , سابقه , علوم , فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
دانشگاه فارسی

دانشگاه فارسی

آموزش از راه دور

unifarsi.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دانشگاه فارسی محفوظ است