معاون وزیر علوم:

ظرفیت حوزه علوم پایه مغفول مانده است، توجه به مهارت های اجتماعی

ظرفیت حوزه علوم پایه مغفول مانده است، توجه به مهارت های اجتماعی

به گزارش دانشگاه فارسی معاون آموزشی وزیر علوم با اشاره به اینكه ظرفیت حوزه علوم پایه مغفول مانده است، اظهار داشت: اگر در حوزه علوم پایه خوب عمل نكرده باشیم، در سایر حوزه ها هم موفق نخواهیم شد.


به گزارش دانشگاه فارسی به نقل از دانشگاه قم، مجتبی شریعتی نیاسر در نشست با اساتید دانشگاه قم عنوان كرد: باید در فضای امید زندگی نماییم و با تلاش و كوشش اساتید و جوانان، به آینده امیدوار باشیم و اساسا به توفیقات خوبی خواهیم رسید. وی ادامه داد: شرایط امروز كشور به مراتب متفاوت تر از شرایط پیش از انقلاب است، اوایل انقلاب اسلامی، جمعیت دانشجویی كشور ۱۷۵ هزار نفر بود و الان به ۴میلیون نفر سیده است؛ همینطور ۳ هزار هیئت علمی در پیش از انقلاب مشغول فعالیت بودند كه حالا این تعداد به بیشتر از ۸۳ هزار نفر رسیده است. معاون وزیر علوم بیان كرد: امروز بیشتر از ۲ هزار مركز آموزش عالی در كشور وجود دارد كه با پیش از انقلاب به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست؛ در گذشته امكان تحصیل در مقاطع بالاتر وجود نداشت ولی حالا این فضا مهیا شده است و اگر فضای سیاسی مناسب بود، جوانان خیلی از كشورهای دیگر برای تحصیل به ایران رجوع می كردند، البته هم اكنون هم جوانان كشورهای دیگر برای تحصیل به ایران رجوع می كنند. وی افزود: در پیش از انقلاب مبحث نوآوری و مباحث بین رشته ای محلی از اعراب نداشت ولی حالا دستاوردهای بسیار ارزشمندی در این مباحث كسب شده است و این سبب افتخار كشور است. شریعتی نیاسر تاكید كرد: البته باید توجه داشت كه افزایش دانشجو و مراكز علمی باید در جهت حفظ استانداردها و رفع مشكلات جامعه باشد؛ در حوزه توسعه كمی اقدمات خوبی صورت گرفته است ولی در بحث كیفی و انطباق علم با نیازهای جامعه هنوز نتوانسته ایم به صورت شایسته عمل نماییم. وی افزود: نبود آمایش آموزش عالی خلأیی بود كه حس می شد كه در این دوره از دولت، این طرح به تصویب شورایعالی انقلاب فرهنگی رسید و اجرایی می شود كه این مورد بسیار با اهمیت است؛ قبلاً تمام مراكز علمی این تصور را داشتند كه باید به صورت جامع عمل كنند كه این یك اشتباه بزرگ بود و سبب ضربه زدن به بخش آموزش كشور می شود. معاون وزیر علوم خاطرنشان كرد: باید توجه به مأموریت گرایی دانشگاه ها انجام پذیرد و این مورد در طرح آمایش آموزش عالی مورد توجه قرار گرفته و اجرایی شده است. وی اظهار داشت: كمی گرایی سبب افزایش مراكز آموزش عالی شده است ولی تعداد بسیار زیادی از این مراكز، استانداردهای لازم را ندارند و باید این مراكز ساماندهی شوند و البته این ساماندهی به مفهوم جمع آوری نیست و در صدد كیفی سازی مراكز هستیم. شریعتی نیاسر اظهار نمود: ظرفیت حوزه علوم پایه مغفول مانده است، علوم پایه مانند جاده ای برای حركت علوم نوین دیگر است و اگر در حوزه علوم پایه خوب عمل نكرده باشیم، در سایر حوزه ها هم موفق نخواهیم شد و بر همین مبنا برای توجه به علوم پایه بودجه خاصی اختصاص پیدا كرده است. وی ادامه داد: مهارت افزایی لزوماً مهارت های تخصصی نیست و جوان تحصیل كرده كشور باید مهارت های اجتماعی را فرا بگیرد و یكی از رسالت های اصلی دانشگاه، ارتقا مهارت های اجتماعی دانشجویان است و باید این مورد مورد توجه ویژه قرار بگیرد. معاون وزیر علوم عنوان كرد: این دور از انتظار است كه جوانان بعد از فارغ التحصیلی نتوانند با بازار كار و بدنه اجتماع ارتباط بگیرد و باید با برنامه ریزی درست، این مشكل را حل كرد. وی افزود: دانشگاه قم بعنوان دانشگاه محوری استان قم است و انتظارات خیلی از این دانشگاه وجود دارد و امیدوارم شاهد پیشرفت های بیشتر از پیش دانشگاه قم باشیم. ظرفیت دانشگاه قم، جایگیری در ردیف دانشگاه های بین المللی است رئیس دانشگاه قم هم در این مراسم اظهار داشت: دانشگاه قم با وجود اینكه حالا در سطح دانشگاه ملی است، پتانسیل این را دارد كه در ردیف دانشگاه های بین المللی جا بگیرد. حجت الاسلام عسكر دیرباز عنوان كرد: مهم ترین مزیت دانشگاه قم، حضور اساتید متخصص، متعهد و دلسوز است كه در این دانشگاه خدمت می كنند. وی ادامه داد: خیلی از اساتید دانشگاه قم این امكان را داشتند كه در دانشگاه های برتر كشور و یا حتی خارج كشور به تدریس بپردازند ولی به سبب علاقه برای خدمت در شهر كریمه اهل بیت، در دانشگاه قم حضور بهم رساندند. رئیس دانشگاه قم بیان كرد: دانشكده حقوق دانشگاه قم در میان دانشكده های برتر حقوق كشور است و این یك امتیاز و مزیت بزرگ برای شهر قم و دانشگاه قم است. وی افزود: از آغاز تأسیس این دانشگاه به دست آیت الله قاضی خرم آبادی، به سبب احترام به شأن خواهران، استقلال پردیس خواهران انجام پذیرفت و این سنت حسنه تا كنون هم ادامه یافته است. عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان كرد: دانشگاه های كشور سطح بندی و منطقه بندی شده است كه دانشگاه قم در سطح ملی و در منطقه ۴و اقع شده است، خواسته دانشگاه قم این است كه علاوه بر اختیاراتی كه به دانشگاه ها در سطح مناطق واگذار شده است، در بعضی امور، اختیارات یك دانشگاه بین المللی به دانشگاه قم واگذار شود. وی افزود: تفویض اختیارات در جذب دانشجویان برتر و تغییر و بروزرسانی سرفصل برخی رشته های تحصیلی به دانشگاه قم سبب خواهد شد كه اساتید برنامه های بسیار خوبی را اجرایی كنند؛ برخی اساتید داشگاه قم در شورای تحول علوم انسانی تأثیر گذار هستند و پژوهشكده مدیریت اسلامی در دانشگاه قم دایر شده است و نقشه جامع مدیریت اسلامی تدوین شده است كه این نشان دهنده ظرفیت بالای علمی دانشگاه قم است. دیرباز اظهار نمود: دانشگاه قم با وجود اینكه حالا در سطح دانشگاه ملی است، پتانسیل این را دارد كه در ردیف دانشگاه های بین المللی جا بگیرد و این آمادگی وجود دارد كه در این خصوص اقدامات لازم انجام پذیرد.

1398/03/06
19:43:16
5.0 / 5
4239
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۵
دانشگاه فارسی

دانشگاه فارسی

آموزش از راه دور

unifarsi.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دانشگاه فارسی محفوظ است