نیوساینتیست اعلام كرد؛

رشد خروجی های علمی ایران ۱۱ برابر بیشتر از متوسط جهانی

رشد خروجی های علمی ایران ۱۱ برابر بیشتر از متوسط جهانی

به گزارش دانشگاه فارسی نیوساینتیست اعلام نموده است در یك دوره ۳۰ ساله از سال ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۰ میلادی، رشد خروجی های علمی ایران ۱۱ برابر بیشتر از متوسط جهان بوده است.



به گزارش دانشگاه فارسی به نقل از مهر، رشد پایدار و شتابان تولید علم ایران در دو دهه اخیر، مورد تحسین صاحب نظران داخلی و بین المللی قرار گرفته است. افزایش ۵۰ برابری شمار انتشارات در فاصله دو دهه از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۷ میلادی (طبق پایگاه سایماگو)، نشان از ایجاد توان علمی كم نظیر در جهان دارد.
رشد كمّی تعداد مقالات با بهبود شاخص های كیفی مثل شاخص h (شاخص h عددی است كه تأثیرگذاری علمی دانشمندان را نشان داده است. این شاخص تعداد مقالات پر استناد افراد و تعداد استنادات به آثار آنها را بعنوان معیار تأثیرگذاری در نظر می گیرد) و سهم مقالات داغ دنیا هم همراه بوده است.
طبق داده های پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در سال ۲۰۱۷، رتبه ایران از نظر مقاله های داغ در جهان ۳۳ و در بین كشورهای اسلامی ۲ بوده است.
نكته شایان توجه این است كه دستاوردهای ایران در تولید علم، در شرایطی كسب شده كه اعتبارات پژوهشی كشور از سهم ۱ درصدی تولید ناخالص ملی فراتر نرفته است. رشد تعداد دانشگاه ها، اعضای هیئت علمی و دانشجویان و هم در نظر گرفتن انتشارات علمی بعنوان معیاری در ارزیابی عملكرد و ارتقای اعضای هیئت علمی و همینطور پذیرش دانشجویان در دوره های تحصیلات تكمیلی و اعطای گرنت به آنها از مهم ترین عوامل بهبود وضعیت تولید علم در ایران است.
سایماگو لب (Scimago Lab)، از مراكز علم سنجی جهانی، توان علمی كشورها را با شاخص های گوناگون ارزیابی می نماید. طبق رتبه بندی سایماگو، ایران رتبه ۱۶ جهان را از نظر شمار انتشارات علمی در سال ۲۰۱۷ كسب كرده است.

جایگاه ایران در ۶ حوزه فناوری
نیوساینتیست اعلام نموده است در یك دوره ۳۰ ساله از سال ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۰ میلادی، رشد خروجی های علمی ایران ۱۱ برابر بیشتر از متوسط جهان و بیشتر از هر كشور دیگری بوده است. روند چشم گیر رشد علمی طی دو دهه اخیر، رتبه ایران در شمار انتشارات علمی، پیوسته بهبود یافته و طبق لیست سایماگو از جایگاه ۵۱ جهان در سال ۱۹۹۷ به جایگاه ۱۶ در سال ۲۰۱۷ رسیده است. در یك دوره ۳۰ ساله از سال ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۰ میلادی، رشد خروجی های علمی ایران ۱۱ برابر بیشتر از متوسط جهان و بیشتر از هر كشور دیگری بوده است. طبق داده های پایگاه استنادی جهان اسلام، ایران از نظر شمار انتشارات در ۱۰ سال قبل در حوزه مهندسی رتبه ۱۲، علوم مواد رتبه ۱۱، شیمی رتبه ۱۲ و ریاضی رتبه ۱۴ در جهان را به دست آورده است. همینطور در حوزه های شیمی، مهندسی، علوم، مواد، فیزیك، ریاضی، داروسازی و سم شناسی، علوم كامپیوتر، زمین شناسی، میكروب شناسی و علوم فضا رتبه یك را میان كشورهای اسلامی كسب كرده است. نرخ رشد تولید علم در كشور به گونه ای بوده است كه دستیابی به رتبه اول تولید علم منطقه چند سال زودتر از افق چشم اندازِ پیش بینی شده، با پیشی گرفتن از تركیه در سال گذشته، محقق شده است.

نمودار سهم كشورهای مختلف منطقه در تولید علم در سال ۲۰۱۷

رشد كیفی و كمّی نشریات علمی
نشریات علمی، نتایج دستاوردهای پژوهشی را به انتشار می رسانند و تعداد و كیفیت آنها می تواند از شاخص های نشان دهنده توان پژوهشی كشور باشد. یكی از نظام های ارزیابی نشریه های علمی، «نمایه نامه های استنادی» است كه ناشران، نشریات خویش را به هیئت های داوری آنها می فرستند تا بعد از ارزیابی و احراز كیفیت لازم، نام نشریه در نمایه نامه ثبت گردد.
بنابراین، حضور در این نمایه نامه ها نشان دهنده اعتبارات نشریات است. وب آوساینس و اسكوپوس دو مورد از نظام های ارزیابی بسیار معتبر در جهان هستند.

تعداد نشریه های ایرانی نمایه شده در نمایه نامه های وب آوساینس و اسكوپوس



نمودار روند سالانه میانگین ضریب تأثیر نشریات ایرانی در وب آوساینس
از جمله شواهد دیگر برای رشد كیفی نشریات علمی در سال های اخیر، بررسی روند میزان ضریب تأثیر این نشریات است. ضریب تأثیر یكی از شاخص های علم سنجی است كه برای اندازه گیری تأثیر یك نشریه علمی بر پیشرفت علم و مقایسه نشریات با یكدیگر استفاده می شود. این شاخص نشان دهنده فراوانی استنادها در یك دوره زمانی (معمولاً دوساله) به مقاله های یك نشریه است.

1398/01/12
15:59:13
5.0 / 5
4148
تگهای خبر: تحصیل , تحصیلات تكمیلی , تولید , دانشجو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
دانشگاه فارسی

دانشگاه فارسی

آموزش از راه دور

unifarsi.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دانشگاه فارسی محفوظ است