توسط محققان كمبریج صورت گرفت؛

شناسایی سیاره ای كه شرایط حیات دارد

دانشگاه فارسی: طبق تحقیقی جدید، تولید حیات درسطح یك سیاره صخره ای مانند زمین به نوع و قدرت نوری بستگی دارد كه از ستاره میزبان به آن تابیده می گردد. محققان معتقدند سیاره كپلر۴۲۵بی شرایط تولید حیات را دارد.

به گزارش دانشگاه فارسی به نقل از فیز، دانشمندان گروهی از سیارات خارج از منظومه شمسی را شناسایی كرده اند كه شرایط شیمیایی آنها مشابه شرایطی است كه به ایجاد حیات در زمین منجر گردید.
محققان دانشگاه كمبریج و آزمایشگاه تحقیقات پزشكی زیست شناسی مولكولی متوجه شده اند احتمال تولید حیات درسطح یك سیاره صخره ای مانند زمین به نوع و قدرت نوری بستگی دارد كه از ستاره میزبان به آن تابیده می گردد.
تحقیق آنها در ژورنال Science Advances انتشار یافته و نشان داده است ستارگانی كه نور مافوق بنفش كافی منتشر می كنند، به ایجاد حیات در سیارات (با روشی مشابه آنچه در زمین اتفاق افتاد) كمك می كنند.
در زمین نور مافوق بنفش به ایجاد مجموعه ای از واكنش های شیمیایی منجر گردید كه بلوك های اولیه حیات را به وجود آوردند.
درهمین راستا محققان چند سیاره را شناسایی كرده اند كه نور مافوق بنفش ستاره میزبان آنها برای تولید این واكنش های شیمیایی كافی است. جالب آنكه این سیارات در طیف قابل سكونت قرار دارند. در این سیارات احیانا آب مایع روی سطح وجود دارد.
پل ریمر یكی از محققان فوق دكترا و مولف این تحقیق می گوید: با استفاده از این نكته می توان جستجو برای سیاراتی با قابلیت حفظ حیات را دقیق تر ادامه داد.
همینطور محققان متوجه شدند ستاره هایی با دمای مشابه خورشید به اندازه كافی نور منتشر می كنند تا بلوك های اولیه حیات در سطح آنها به وجود آید. میان سیاره های شناخته شده خارج از منظومه شمسی كه این خصوصیت را دارند می توان به Kepler ۴۵۲b اشاره نمود. البته فاصله این سیاره تا زمین بسیار زیاد است و با فناوری فعلی امكان مطالعه آن وجود ندارد.

1397/05/14