با حمایت ستاد علوم شناختی؛

سیستم جامع غربالگری اولیه اتیسم طراحی شد

سیستم جامع غربالگری اولیه اتیسم طراحی شد

دانشگاه فارسی: سیستم جامع غربالگری اولیه اتیسم برای كمك به روند تشخیص افراد مبتلا به این بیماری، آموزش و توانبخشی آنها طراحی شد.



به گزارش دانشگاه فارسی به نقل از مهر، منوچهر مرادی سبزوار مجری طرح سیستم جامع «غربالگری اولیه اتیسم» اظهار داشت: در این طرح، با تجمیع روش ها و سیستم های هوشمند مختلف، همچون ماشین اسباب بازی هوشمند، بازی های شناختی و سیستم غربالگری هوشمند، تلاش در غربالگری اولیه كودكان شده است.
استاد دانشكده مهندسی برق و كامپیوتر دانشگاه تهران اظهار داشت: این سیستم قابلیت نصب در محل های مناسب غربالگری، همچون مهدهای كودك و مراكز درمانی و واكسیناسیون، در سراسر كشور را دارد و می تواند جهت غربالگری اولیه، بدون نیاز به متخصص استفاده گردد.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان اینكه، طبق نظر متخصصان تشخیص به موقع، از مهم ترین اقدامات برای آموزش و توانبخشی كودكان اتیسم است، اظهار داشت: طرح سیستم جامع غربالگری اولیه اتیسم، برای كمك به تشخیص به موقع، با حمایت ستاد علوم شناختی، از آذرماه ۱۳۹۵ شروع شده است.
مرادی اظهار داشت: با حمایت همه جانبه ستاد علوم شناختی، این طرح در دو سال آینده بصورت وسیع در سطح ایران مورد استفاده قرار گیرد.
از سوی دیگر دكتر حمیدرضا پوراعتماد، رئیس پژوهشكده علوم شناختی و مغز دانشگاه شهید بهشتی و همكار پروژه «سیستم جامع غربالگری اولیه اتیسم» به نیازهای مختلف كودكان مبتلا به اتیسم اشاره نمود و اظهار داشت: كودكان مبتلا به اتیسم و خانواده­ های آنها نیاز به مجموعه ای از خدمات آموزشی، توانبخشی، و حمایت اجتماعی و پزشكی دارند كه قاعدتاً با همكاری تنگاتنگ روانشناسان، كارشناسان توانبخشی، مربیان، مددكاران و پزشكان تامین می­ شود.
وی تصریح كرد: اگر فرایند تشخیص و توانبخشی این كودكان به خوبی صورت گیرد، می توانند زندگی اجتماعی بهتری را تجربه كرده و هزینه های بالای معنوی و مادی تحمیل شده به خانواده و جامعه تقلیل یابد.
پوراعتماد خاطرنشان كرد: در صورت تاخیر در مداخلات آموزشی و توانبخشی، چرخه طبیعی یادگیری و پیشرفت در كودك مبتلا تكمیل نشده و چه بسا امكان دارد زندگی متعارف را از دست بدهد.
وی افزود: كودكان مبتلا به اتیسم معمولاً مشكل جسمی ندارند، اما در زمان برقراری ارتباط با دیگران دارای مشكل هستند. این مشكلات عموما مربوط به نارسایی در تشكیل شبكه ­های مغزی است كه البته با بهینه سازی محیط و ارائه آموزش مناسب در ۲ تا ۴سالگی می ­توان آنان را در راه بهبودی نسبی هدایت كرد.
به گزارش دانشگاه فارسی به نقل از مهر، شماری از متخصصان رشته های روانشناسی، روانپزشكی، هوش مصنوعی، مهندسی كامپیوتر و علوم شناختی از دانشگاه های مختلف همچون دانشكده مهندسی برق و كامپیوتر دانشگاه تهران، دانشكده روانشناسی و پژوهشكده علوم شناختی و مغز دانشگاه شهید بهشتی، دانشكده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، دانشكده مهندسی كامپیوتر دانشگاه شهید بهشتی، دانشكده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در اجرای این طرح مشاركت داشتند.

1397/04/24
14:25:27
5.0 / 5
34
تگهای خبر: آموزش , پزشك , دانشگاه , علوم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
دانشگاه فارسی

دانشگاه فارسی

آموزش از راه دور

unifarsi.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دانشگاه فارسی محفوظ است