خرازی مطرح كرد:

لزوم تولید نگرش و انگیزش علم شناختی در دانش آموزان

لزوم تولید نگرش و انگیزش علم شناختی در دانش آموزان

دانشگاه فارسی: دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری شناختی اظهار داشت:  درآموزش و پرورش شناختی تولید نگرش و انگیزش در دانش آموزان اولویت اول است.



به گزارش دانشگاه فارسی به نقل از ستاد علوم و فناوری شناختی، دكتر سیدكمال خرازی دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی در دهمین همایش ملی آموزش با رویكرد علوم شناختی در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی اظهار داشت: نخستین نقش مدرسه و معلم، تولید نگرش و انگیزش در دانش آموزان است.
وی با اشاره به اینكه ذهن و مغز سازنده دانش است، اظهار داشت: برنامه درسی باید برپایه استعداد هر دانش آموز طراحی شود و استفاده از یافته­ های علوم شناختی در آموزش و پرورش و رشد ذهن و مغز كودكان، نوجوانان و جوانان دستاورهای چشمگیری را بدنبال خواهد داشت.
دبیر ستاد علوم شناختی با اشاره به اینكه علوم شناختی یك حوزه میان رشته ای و از تعامل رشته های مختلف برای مطالعه ذهن و مغز پدید آمده است، تصریح كرد: مغز انسان دارای ساختاری بسیار پیچیده است كه نمی توان تنها از یك زاویه آن را مورد مطالعه قرار داد، بلكه با استفاده از تعامل رشته ­های مختلف قادر خواهیم بود این ودیعه الهی را بهتر بشناسیم، نحوه استفاده بهینه از مغز را كشف و به كاهش كاستی ها و اختلالات مغزی كمك نماییم.
وی بیان كرد: هرآنچه با مغز و ذهن انسان سروكار دارد می تواند متاثر از آموزه های شناختی و دانش ما از مغز و ذهن باشد و آموزه های شناختی دیدگاه های ما را نسبت به خیلی از رشته ها تغییر داده، راهكارهای جدیدی را در اختیار ما می گذارد.
خرازی با اشاره به اینكه امروزه در كشورهای مختلف برای مطالعه ذهن و مغز انسان سرمایه گذاری های هنگفتی صورت گرفته است، اظهار داشت: در كشورمان هم به این امر مهم توجه اساسی شده، بطوری كه با تاسیس آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز، امكانات بسیار خوبی برای مطالعات علمی و تخصصی در زمینه ساختار و كاركردهای مغز و اجرای پروژه های تحقیقاتی فراهم گشته است.
وی با اشاره به اینكه مغز انسان از بدو تولد قادر به یاد گیری است و در طول حیات خود اتصالات عصبی را بوجود می آورد و توانایی شناختی انسان حاصل تعامل مشترك وراثت و محیط است، اظهار داشت: یاد گیری محصول همیاری بخش های مختلف مغز است و مغز جستجوگر و هدفمند است و به دنبال ارزش و معناست.
دبیر ستاد علوم شناختی با اشاره به اینكه آشنایی با رشته های عصب شناختی، كاركردهای شناختی ذهن و مغز و آشنایی با روش های بهینه رشد ذهن كودك و یاددهی و یادگیری از لوازم آموزش و پرورش شناختی است اظهار داشت: امروزه در دنیا تلاش های گسترده ای در زمینه كاربست یافته های علوم شناختی در آموزش و پرورش و تولید تحول و نو آوری در آن برپایه آموزه های شناختی در حال انجام و برنامه ریزی است.
وی اضافه كرد: سیستم آموزش و پرورش در كشورمان مبتنی بر رفتار گرایی است، بطوری كه دانش آموز تنها می آموزد و بخاطر می سپارد، اما درآموزش و پرورش شناختی تولید نگرش و انگیزش در بین دانش اموزان وظیفه اصلی معلم و مدرسه است، به صورتی كه با تولید نگرش مثبت در بین دانش آموزان، تلاش آنان برای پیشرفت افزایش می باید.
دبیر ستاد علوم شناختی با اشاره به اقدامات و تلاش های این ستاد در امر ترویج و ارتقای علوم شناختی در سطح كشور اظهار داشت: پشتیبانی از توسعه علوم شناختی در مدارس و عرضه تجهیزات مورد نیاز برای انجام طرح های پژوهشی به مدارس، برگزاری مسابقات علمی برای آشنایی دانش آموزان با حوزه های علوم شناختی و جهت دهی به آینده تحصیلی آنان همچون اقدامات این ستاد در امر گسترش دانش علوم شناختی در كشور است.
خرازی اظهار داشت: با استفاده از آموزه های شناختی تحول چشمگیری در آموزش و پرورش كشور حاصل شده و منجر به شكوفایی استعداد ها خواهد شد.

1397/02/24
13:49:11
5.0 / 5
4571
تگهای خبر: آموزش , جوانان , علمی , علوم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
دانشگاه فارسی

دانشگاه فارسی

آموزش از راه دور

unifarsi.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دانشگاه فارسی محفوظ است