سندی برای تحول، ۱۲
سند تحول و تعیین یک متولی برای کودکستانی که رها بود
به گزارش دانشگاه فارسی، مشاور رییس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک اظهار داشت: 30 هزار مرکز فعال زیر نظر سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک فعال می باشند و از خدمات آموزشی سازمان استفاده می نمایند.
به گزارش دانشگاه فارسی به نقل از مهر، تاریخ آموزش رسمی به کودکان خردسال زیر هفت سال به ۹۰ سال پیش باز می گردد. در ایام که مدارس مدرن در کنار مکتب خانه ها و اکابر بتازگی رونق گرفته بودند؛ کودکستان هایی هم شکل گرفت. بعد از مدتی شاهد ایجاد مدارس اسلامی بودیم تا خانواده های عمدتا مسلمان ایرانی از مدارس نوین بیشتر استفاده نمایند. بعد از انقلاب نگهداری کودکان خصوصاً برای مادران شاغل به وزارت بهداشت سپرده شد که بیشتر رویکرد مراقبتی را به همراه داشت. در دهه ۶۰ و بعد از آن وظیفه حکمرانی در آموزش خردسالان به وزارت رفاه و سازمان بهزیستی محول شد. در اینجا بود که بحث هایی در حوزه حاکمیت کلان کشور و سند تحول آموزش و پرورش عنوان شد و این نکته به عنوان انتقاد مطرح می شد که وظایف مراقبتی بهزیستی متفاوت از رویکرد تربیتی است. تداخل ماموریت ها در وزارت خانه های مختلف هم چندین بار به شورایعالی انقلاب فرهنگی ارجاع داده شد. این کشمکش ها ادامه داشت تا این که رهبر معظم انقلاب در شهریور سال ۹۹ در دیدار با فرهنگیان به موضوع رهاشدگی مهدکودک ها اشاره کردند و گفتند: مهدکودک ها متأسّفانه رها است؛ مهدکودک ها هم ذیل آموزش و پرورش است. اوّلاً دستگاههای مختلف دولتی با هم در این حوزه بگومگو دارند که این بگومگوها باید برطرف بشود؛ وانگهی وقتی که دستگاه را شما رها بگذارید، دیگران می آیند بچّه های مردم را می گیرند، می برند آنجا و تربیت های غلط داده می شود. گزارش های بسیار بدی بنده دریافت کردم از برخی از مهدکودک ها که واقعاً نگران کننده است. اداره کنید مهدکودک ها را. مهدکودک هم فقط یک مرکز خدماتی نیست که بچّه را حفظ کنند و خدمت بدهند، [بلکه] به یک معنا مرکز آموزشی و پرورشی است. در حقیقت رهبر انقلاب در همان سخنان با تکیه بر این مورد که دوگانگی در صدور مجوزها وجود دارد؛ آموزش و پرورش را به علت اهداف تربیتی مد نظر تنها مرجع ساماندهی وضع مهدهای کودک دانستند. با این سخنان بود که شورایعالی انقلاب فرهنگی در بهمن سال ۱۳۹۹ سازمان ملی تعلیم و تربیت را ذیل آموزش و پرورش تشکیل داد و در اسفند ماه توسط رییس جمهور و وزیر آموزش و پرورش وقت ابلاغ گردید. سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک برمبنای نظر این سازمان و مسئولان آموزش و پرورش تنها مرجع انحصاری آموزش کودکان از بدو تولد تا ۷ سالگی است؛ اما در سند تحول بر تعلیم و تربیت کودک از ۴ سال تا ۷ سال خصوصاً به دوره پیش دبستانی تاکید دارد. در اساسنامه سازمان هم رویکرد عدالت محوری در مناطق محروم مورد توجه بوده است.
الهام رجبلو مدیر راهبری و نظارت بر مراکز سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در گفت و گو با خبرنگار مهر درباب اهداف و رویکرد سازمان ملی تعلیم و تربیت اظهار داشت: با وجود جدید تأسیس بودن، نداشتن چارت سازمانی و کمبود نیرو ما برنامه خودرا ذیل سه محور راهبری و نظارت، توسعه کمی و کیفی و تولید محتوا طراحی کردیم.
یک فرصت محدود از ۱۶ تا ۲۵ خرداد برای افرادی که مجوز فعالیت مهدکودک نگرفتند صورت می گیرد تا روز ۲۵ خرداد پس از چند دهه بتوانیم یک آمار دقیق از مراکزی که از بهزیستی و آموزش و پرورش مجوز گرفتند داشته باشیم رجبلو اضافه کرد: درباب توسعه کمی و کیفی مراکز، در ابتدا ساماندهی مجوزهای قبلی انجام شد که این امر را با انطباق مجوزهای صادره از بهزیستی و آموزش و پرورش شروع کردیم. در انجام این کار موضوع رهاشدگی واقعاً مشهود بود. وی با اشاره به اینکه مرحله اول تطبیق مجوزها هفتم اردیبهشت سال جاری به انتها رسید؛ اظهار داشت: یک فرصت محدود هم از ۱۶ تا ۲۵ خرداد برای افرادی که مجوز نگرفتند صورت می گیرد تا روز ۲۵ خرداد پس از چند دهه بتوانیم یک آمار دقیق از مراکزی که از بهزیستی و آموزش و پرورش مجوز گرفتند داشته باشیم و آمار مراکز موجود را به دست بیاوریم. وی با اشاره به اینکه ۳۰ هزار مرکز فعال زیر نظر سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک فعال می باشند و از خدمات آموزشی سازمان استفاده می کنند؛ اظهار داشت: متأسفانه آمار دقیقی از تعداد نوآموزان نداریم برای اینکه سازمان های متولی امر کودک زیر ۷ سال پیش از این چندان متمرکز عمل نمی کردند. رجبلو در حوزه تولید محتوا هم به رویداد یارستان کودک و نوجوان که پارسال برگزار شد؛ اشاره نمود و اظهار داشت: مأموریتی طی اجرای یارستان کودکستان مقرر است زیست بوم کودکی را در سراسر کشور با محتوای مدنظر ارتقا بدهد و با عدالت محوری در سراسر کشور منتشر گردد و کودک، نوجوانی یا یک مربی در هر جای کشور بتواند به آسانی به این امکانات دسترسی داشته باشد برای همین هم در سال جدید یارستان دوم را برگزار می نماییم. مدیر راهبری و نظارت بر مراکز سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک محور بعدی فعالیتهای سازمان تعلیم و تربیت کودک را هم ارتقا توانمندی خانواده ها و زوج های جوان در ارتباط با تربیت کودکشان دانست و در این خصوص به یک نمایشگاه نقاشی که در این حوزه توسط ساطمان ملی تعلیم و تربیت کودک برگزار شده است اشاره نمود. سازمان ملی تعلیم و تربیت یک سازمان نو پاست که در تلاش است به تدریج سیاست های آموزشی و نگاههای تربیتی مدنظر خودرا در مهدهای کودک اشاعه دهد؛ ثبت و رصد دقیق مراکزی که پیش از این دارای مجوز بودند و نظارت کافی بر مجموعه ها و افرادی که در سالهای آینده قصد دارند تا بوسیله درگاه ملی صدور مجوزها، مبادرت به گرفتن مجوز مهدکودک کنند می تواند کنترل مؤثری را بر نحوه عملکرد مهدهای کودک داشته باشد. مسئولان سازمان ملی تعلیم تربیت در حالی از اعلام دقیق آمار تعداد مراکز مجاز و مرتبط تا ۲۵ خرداد خبر می دهد که تا حالا تعداد دقیقی از این مراکز منتشر نشده بود. یارستان کودکستان که رویدادی برای جمع آوری بهترین ایده ها و نگاههای خلاقانه است؛ تلاش می کند تا خدمات شرکت های نوآور و استارتاپ های موفق در حوزه آموزش و تعلیم و تربیت کودکان زیر هفت سال را در یک نرم افزار اختصاصی گردآوری کند. پارسال خبرگزاری مهر میزبان تعدادی از فعالان آموزشی بود که با بوجودآوردن شرکت های نوآور و استارتاپ های موفق در حوزه آموزش و تعلیم و تربیت کودکان به رویداد یارستان کودکستان پیوسته بودند و ضمن بیان تجربیات خود، راهکارهایی را برای تقویت مراکز آموزشی فعال و خدمات نوین آموزشی برای کودکان زیر هفت سال ارائه کردند. ویدوی زیر برشی کوتاه از دغدغه های این دسته از فعالان نظام آموزشی است. این نرم افزار اختصاصی البته به راه افتاده است اما راه درازی در پیش است تا انتظار داشته باشیم چنین نرم افزارهایی در بین خانواده های دارای کودک خردسال محبوب شود. در حوزه ارتقا توانمندی خانواده ها و زوج های جوان در ارتباط با تربیت کودکشان هم سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک هنوز قدم محکمی بر نداشته و تا حالا ارتباط دقیقی بین سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با خانواده های دارای کودک خردسال ارتباطی قوی نداشته است. هنوز مشخص نیست سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک چگونه می تواند بر روی خانواده ها اثر گذار باشد و راهکارهای تربیتی مدنظر خود را به چه صورت مقرر است بوسیله والدین در منزل اجرائی کند. با وجود این که سازمان ملی تعلیم و تربیت در شروع مسیر خود قرار دارد و نمی توان از آن انتظار داشت به سرعت به تمام اهداف مد نظر خود دست یابد؛ با این وجود آن چه که مهمست میزان اجرای موارد مطرح شده و سیاست های ابلاغی است. با انتشار آمار تعداد دقیق مراکز مجاز و تعداد خردسالان زیر هفت سالی که از این مراکز استفاده می نمایند می توان به خوبی رصد کرد که نگاههای تربیتی سازمان ملی تعلیم و تربیت اصلاً تا چه میزان قابل اعتنا است.
منبع: دانشگاه فارسی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب