چگونه از اثر ماهی قرمز جلوگیری کنیم؟

چگونه از اثر ماهی قرمز جلوگیری کنیم؟

دانشگاه فارسی: خراسان رضوی اثر «ماهی قرمز» همان نگرانی در مورد کوتاه شدن دامنه توجه انسان است، اما بخش آموزش برای مبارزه با آن چه کاری می تواند انجام دهد؟


به نقل از اپن، هم اکنون دستگاههای تلفن همراه قسمتی از زندگی روزمره ما محسوب می شوند و شبکه های اجتماعی نیز بر درصد بالایی از زمانی که ما در مقابل صفحه نمایش می گذرانیم، تسلط دارند. در نتیجه، این مورد اثر ماهی قرمز را بوجود آورده است که بطور نگران کننده ای طول توجه انسان را خصوصاً در میان کودکان کوتاه می کند.
با بزرگ شدن در دنیای دیجیتال، نسل جوان در مقابل اثر ماهی قرمز لطمه پذیرتر است و این اثر بر توانایی آنان برای تمرکز بر هر چیز دیگری که احساس می کنند کمتر جالب است، تأثیر گذاشته است. این مورد می تواند در حوزه های حیاتی زندگی مانند عملکرد تحصیلی تداخل ایجاد نماید اما مدارس می توانند با تمرکز مجدد توجه نسل جوان بر یادگیری تعاملی و تقویت یک روز با شبکه های اجتماعی محدود، با تأثیری که برنامه های شبکه های اجتماعی بر خواب، عملکرد تحصیلی، تحصیل و سلامت روان دارند، مبارزه کنند.
با انتشار دوپامین، ماده شیمیایی حس خوب، ماهیت رسانه های اجتماعی، پلت فرم هایی مانند اینستاگرام، اسنپ چت و تیک تاک برای کاربران اعتیادآور می شود و در نتیجه می تواند خواب را کاهش، مختل و به تاخیر بیاندازد، به مشکلات سلامت روان مرتبط شود و بر کاهش حافظه تأثیر بگذارد.
در سطح آموزشی، اگر شبکه های اجتماعی رصد نشوند، می توانند تأثیر مخربی بر عملکرد تحصیلی، خصوصاً بر مهارت های ریاضی، خواندن و نوشتن نسل های آینده داشته باشند. فرض کنید کاربران بیش از اندازه از پلت فرم های رسانه ای استفاده می نمایند. در این صورت، تمرکز بر روی کارهایی مانند تکمیل تکالیف و مطالعه دشوار می شود، برای اینکه وقفه با شبکه های اجتماعی توانایی پردازش و تکمیل کارها را مختل می کند.
بنابراین، این مورد بر عملکرد جوانان در مدرسه چه تاثیری دارد؛ مکانی که در آن مشارکت برای علاقه مند نگه داشتن افراد در فراگیری و تمرکز بر موارد آموزشی بسیار باارزش است؟


افزایش جذب اطلاعات جدید با استفاده از پروژکتورهای تعاملی
در حالیکه تأثیرات شبکه های اجتماعی نگران کننده است اما سازمان های آموزشی نمی توانند به آسانی دانش آموزان و دانشجویان را از دستگاههای تلفن همراه دور کنند. درعوض، باید به روش هایی اهمیت داد که آنان تشویق شوند تا این ابزار خودرا کنار بگذارند و بجای آن بر یادگیری تمرکز کنند.
چالشی که سازمان های آموزشی دارند این است که چطور می توان توجه نسلی را که تمرکزشان در دستان منبع اصلی حواس پرتی است، جلب کرد. پاسخ بیشتر در امتداد چشم انداز دیجیتال، با پروژکتورهای تعاملی است.
با بررسی موزه ها ثابت شد، نمایشگاه هایی که از فناوری و پروژکتور استفاده می نمایند، تعداد بازدیدکنندگانی که خواهان قسمتی از یک تجربه ملموس تر هستند را می افزایند. به همین ترتیب، سینماها تجربیات همه جانبه ای را ارائه می کنند و هیجانی دارد که شبکه های اجتماعی لزوماً نمی توانند آنرا برای مخاطبان خود برآورده کنند. بعنوان مثال، با مواردی مانند پخش سه بعدی چیزی را به مخاطب ارائه می دهند که موجب می شود آنان طی برنامه، علاقه ای به استفاده از ابزار حواس پرتی خود نداشته باشند.
استفاده از پروژکتورهای تعاملی در یک محیط آموزشی می تواند به ایجاد تجربه همه جانبه به علت توانایی در تحریک بصری کاربران و افزایش دامنه توجه آنان حتی در کلاس های بزرگ کمک نماید. به نوبه خود، این امر مشارکت کلاس و جذب اطلاعات را زیاد می کند برای اینکه ارائه ها به جلوگیری و اشتباه خواندن آنچه که روی تخته سفید نوشته می شود، کمک می کنند. این مورد سبب شده است که یادگیرندگان تعاملی ۲۵ درصد در آزمون های خاص امتیاز بیشتری کسب کنند.
علاوه بر این، مربیان می توانند روش تدریس خودرا طوری تنظیم کنند که از پرت شدن حواس کودکان و بزرگسالان جوان جلوگیری نماید. این موارد پروژکتورها را برای افزایش جذب اطلاعات جدید ضروری می سازند برای اینکه پروژکتور اهرمی را به پروسه یاددهی-یادگیری اضافه می کند.


تقویت تعامل با جلب توجه دانش آموزان و دانشجویان
بعنوان مثال، پروژکتورهای کلاس درس تعاملی، برای تقویت تعامل با جلب تمرکز دانش آموزان به سمت جلوی کلاس و دور از دستگاههای تلفن همراه استفاده می شود. این راه با ارائه تعامل، پتانسیل تحول آفرین بودن، را دارد. خود محصول، شرکت کنندگان را تشویق می کند که جدی گرفته شوند و تمرکز مطلوبی داشته باشند. برخلاف دستگاههای دستی، پروژکتورها تجربیات دیجیتالی حضوری را ارائه می کنند که نمی توان از راه دور مورد استفاده قرار داد.
این امر خصوصاً در دانشگاه هایی که پروژکتورها، گزینه ای محبوب برای نمایش محتوا دارند، رایج است. به این علت که آنها ابزاری را برای دستیابی به دانشجویان به روشی متفاوت و متد جدیدی از تجربیات یادگیری را ارائه می دهند. نمونه ای از این کار این است که بتوانیم تصاویر سه بعدی را روی یک صفحه نمایش بزرگ بررسی نماییم و بطور فعال در کلاس درس شرکت نماییم که خصوصاً برای دانشجویان پزشکی هنگام کاوش در عناصر مختلف بدن انسان مفید می باشد.
با درک این مورد که شبکه های اجتماعی بر تمرکز تأثیر گذاشته اند، ارائه های پاورپوینت چیزی را در اختیار دانش آموزان و دانشجویان قرار می دهد که بعد از پایان کلاس می توانند به آن مراجعه کنند. در نتیجه، دانش آموزان و دانشجویان نیازی به نگرانی ندارند که در بعضی موضوعات احساس عقب ماندن یا عدم درک کنند برای اینکه می توانند با سرعت مناسب خود پیش بروند.


کمک به بازیابی توان علمی دانش آموزان و دانشجویان
نوع پروژکتور مورد استفاده برای جلوه بهینه و تعامل دانش آموزان و دانشجویان کلیدی است. برای کلاس های درس، سفارش می شود پیش از سرمایه گذاری در پروژکتور، تحقیق درباره نوع پروژکتور صورت گیرد برای اینکه خاصیت های خاص جهت استفاده در کلاس های درس کلیدی هستند. این مورد موجب می شود سرمایه گذاری برای معلم و دانش آموز همین طور استاد و دانشجو بطور یکسان مفید باشد. این موارد بعنوان مثال شامل تعامل، ابزارهای یادگیری، قدرت پروژکتور و خاصیت های صرفه جویی در انرژی است. این خاصیت ها نه فقط به بهینه سازی تمرکز دانش آموز و دانشجو کمک می کنند، بلکه در طولانی مدت در مصرف انرژی و هزینه نیز صرفه جویی ایجاد می کنند، برای اینکه اگر در آخر یک روز مدرسه یا کلاس دانشگاهی فعال باقی بمانند، بطور خودکار خاموش خواهند شد. سازمان های آموزشی با انتخاب گسترده و پیشرفت های تکنولوژی جدید، برای انتخاب ضعیف عمل می کنند.
انتظار می رود تقاضا برای پروژکتورها در مدارس و دانشگاه ها به علت فرصت های یادگیری، قابلیت اطمینان، کارایی هزینه و فناوری ادامه یابد، واضح است که پروژکتور در دنیای یادگیری، محور باقی می ماند. ازاین رو حالا، زمان اقدام در برای کمک به احیای پتانسیل تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان فرا رسیده است.




منبع:

1401/12/23
08:30:17
5.0 / 5
332
تگهای خبر: آموزش , پزشك , تحصیل , تكنولوژی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۲
دانشگاه فارسی

دانشگاه فارسی

آموزش از راه دور

unifarsi.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دانشگاه فارسی محفوظ است